Projekty spolufinancované z Európskych fondov (skúsenosti)

V skratke, rád by som sa podelili o osobné skúsenosti z práce na projekte financovaného z Európskych fondov, kde som pracoval ako programátor. Z týchto skúsenosti môžu vyplynúť návrhy na transparentné, efektívné využivanie prostriedkov z eurofondov, zlepšenie kontroly a kvality výstupov.
Jedným z cieľov projektu bolo vyvinúť softvérovú nadstavbu nad existujúcim desktopovým GIS systémom XYZ. Jednalo sa o formu spolupráce štátnej (resp. štátnych) inštitúcie a súkromnej firmy. Zhrnul by som to v nasledujúcich bodoch (projekt bol ukončený záverečnou kontrolou).

IT časť:

Existujúci softvér XYZ:

  1. Voľba existujúceho základného gis softvéru. Bol zvolený (pretlačený) proprietárny systém XYZ (komerčná licencia), bez akéhokoľvek porovnania s existujúcimi kvalitnými slobodnými riešeniami (výsledná nadstavba tak bude fungovať iba na limitovanom počte počítačov (pri súčasnom používaní softvérovej nadstavby), v závislosti od počtu obstaraných licencií proprietárneho softvéru v štátnej inštitúcii). Tu môžem uviesť, že ekvivalentnú GIS funkcionalitu poskytuje kombinácia slobodných riešení (softvér) pre dané ciele projektu. Osobne si myslím, že v projekte financovanom z verejných peňazí (tiež spadal pod kategóriu (veda a výskum) by mal dominovať slobodný softvér.

Návrh zlepšenia: Vhodné by bolo vytvorenie skupiny ľudí, ktorá dokáže transparentne , odborne, nezávisle zhodnotiť slobodné riešenia (slobodný softvér by mal byť povinný tak ako bolo už uvádzané) a proprietárne riešenia (preferencia ak poskytujú funkcionalitu, ktorá nie je obsiahnutá v slobodných riešeniach) už pri schválení projektu.

Softvérová nadstavba:
2. Vývoj zabezpečoval jeden človek (zabezpečoval návrh, dizajn, programovanie, testovanie). Činnosť vykazovali však všetci zamestnanci. Takže na projekte sa reálne odpracovalo cca. 2 roky.